پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250584
کاهش جنبه‌هاي جذاب ازدواج براي جوانان/خانواده‌ها در رقابتي نابرابر براي جذب فرزندان قرار دارند
تاریخ انتشار : 1399/10/29 09:58:32
نمایش : 1385
مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري چهارمحال و بختياري گفت: جنبه‌هاي جذاب ازدواج به‌عنوان يک نياز براي يک جوان ايراني کاهش يافته است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، شهرام مقدس مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز، اظهار کرد: همه ايام بايد به تقويت بنيان خانواده، ارتقا سطح کيفي تعاملات درون خانواده، بهبود سطح سلامت خانواده و پيشگيري از مشکلات در راه يک خانواده پرداخته شود.
 
مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري چهارمحال و بختياري گفت: اگر خانواده سلامت داشته باشيم ديگر ابعاد جامعه نيز تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

وي افزود: اجتماعي کردن نسل آينده و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي ازجمله اعتياد مواردي هستند که زيرساخت آن بايد در خانواده فراهم شود.
 
بخشي از اقتدار و کارکرد خانواده در رقابت با نهادهاي ديگر قرار گرفته است

مقدس ادامه داد: در شرايط فعلي خانواده‌ها با تهديدات و نگراني‌هاي مختلفي روبرو هستند، بخشي از اقتدار و کارکرد خانواده در رقابت با نهادهاي ديگر قرار گرفته است و محوريت خانواده به‌نوعي مورد تهديد واقع شده است.
 
مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري چهارمحال و بختياري عنوان کرد: براي مثال مي‌توان به اوقات فراغت اشاره کرد که سپري کردن آن از درون خانواده به خارج از خانواده و از رويکرد جمعي به فردي همراه با دوستان به جاي اعضاي خانواده تبديل شده است.
 
وي خاطرنشان کرد: اين روزها خانواده‌ها جذابيت قبلي را براي تأمين اوقات فراغت تک‌تک اعضاي خود ندارد.
 
خانواده‌ها ديگر قادر به پوشش اقتصادي و تأمين اعضاي خود نيستند
 
مقدس اضافه کرد: خانواده‌ زماني مرکز گفت‌وگو، همراهي و صميميت بود اما اين فاکتورها از طريق فضاي مجازي و گروه‌هايي که با روحيه اعضاي  خانواده سازگارتر است، جايگزين شده و ممکن است مورد رقابت قرار گيرند و نقش خانواده در اين خصوص کاهش پيدا کند.

مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه اين روزها خانواده‌ها ديگر قادر به پوشش اقتصادي و تأمين اعضاي خود نيستند، يادآور شد: قبلاً مشاغل و توليدات خانگي وجود داشت که ديگر وجود ندارد يا کم‌رنگ شده است، خانواده ديگر نمي‌تواند کارکرد اقتصادي و حمايتي داشته باشد به همين دليل با مشکل مواجه شده چراکه نمي‌تواند از اعضا پشتيباني کند که شغل مناسبي بدست آورند.
 
وي اظهار کرد: در اين فضا به دليل تغييرات ساختاري همچون تأخير در ازدواج جوانان، کاهش مسؤوليت فرزند آوري، کاهش بعد خانوار و... در درون خانواده، ضرورت فرايند فرهنگ‌سازي، آموزش عمومي، تبيين وضعيت‌ها، ارائه الگوهاي مناسبت‌تر و موفق‌تر، ايجاد يک حس اعتمادآفرين براي تشکيل و بقاي خانواده را دوچندان مي‌نمايد.
 
جوانان به عنصر تشکيل خانواده در ازدواج فکر نمي‌کنند
 
مقدس تصريح کرد: اگر از جوانان امروزي سؤال شود که چرا ازدواج نمي‌کنند چندان به عنصر خانواده فکر نمي‌کنند بلکه به زحمات و مشکلاتي که ممکن است براي آن‌ها به دنبال داشته باشد توجه مي‌کنند و در نهايت به اين نتيجه مي‌رسند که در حال حاضر نمي‌توانند به سمت تشکيل خانواده بروند.
 
مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري چهارمحال و بختياري گفت: جنبه‌هاي جذاب ازدواج به‌عنوان يک نياز براي يک جوان ايراني کاهش يافته است و نگراني‌هاي ناشي از ازدواج که شامل مسؤوليت، تعهد و... مي‌شوند در حال افزايش است، اين‌ها عواملي است که باعث تأخير در ازدواج و ديگر مشکلات حال حاضر مي‌شود.
 
وي افزود: همچنين با افزايش طلاق در بين جامعه الگوي نامناسبي منعکس مي‌شود که خانواده نيز دوام چنداني ندارد، اين موضوع يک نوع ترس در بين جوانان ايجاد مي‌کند تا رغبت آن‌ها براي تشکيل خانواده کاهش يابد.
 
خانواده بايد متناسب با زمان کنوني حرکت کند
 
مقدس ادامه داد: در اين شرايط همه بايد به بحث خانواده بپردازند تا به يک تفکر مشترک در اين زمينه برسند، خانواده بايد متناسب با زمان کنوني حرکت کند.
 
 مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري چهارمحال و بختياري با اشاره به رشد طلاق‌هاي عاطفي در جامعه، گفت: ساختار خانواده يک تغييرات شکلي دارد و يک مباحث محتوايي هم در آن وجود دارد، قبلاً سيستم اين نهاد اجتماعي سنتي بوده و نقش‌ها و انتظارات از هر نقشي در آن تعريف شده بود.
 
وي ادامه داد: در خانواده‌هاي با تعريف سنتي هر کسي وظيفه خود را مي‌دانست و مباحث عاطفي در قالب هنجارهاي دروني خانواده‌ها تعريف شده بود.
 
برهم خوردن هنجارهاي سنتي در غياب هنجارهاي جديد  باعث تنش در خانواده شده است
 
مقدس عنوان کرد: اما اين روزها به‌واسطه حضور اجتماعي بانوان و آگاهي که پيدا کردند، به سمت برابر خواهي و مساوات در خانواده سوق پيدا کرده‌اند، برهم خوردن هنجارهاي سنتي در غياب هنجارهاي جديد  باعث تنش در خانواده شده است.
 
مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري چهارمحال و بختياري اضافه کرد: ايراد وارد اين است که هنجارهاي جديد متناسب با مقتضيات دنياي جديد و شرايط حاکم در جامعه، در خانواده‌ها ايجاد نشده است.
 
وي بيان کرد: جابه‌جايي بين نسلي و تغيير هنجارهاي سنتي به جديد در طول يک يا دو نسل اتفاق افتاده است که اکثراً به دليل آموزه‌هاي مدرنيته و تجدد است، همچنين الگوهايي در فضاهاي بيرون خانواده معرفي شده است که قطعاً بي‌تأثير نيست.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html